BOHUS Räddningstjänsteförbund

Startsida

Brandvarnare

Ungefär 100 personer omkommer varje år i bränder. Av dessa dör 4 av 5 i sina egna bostäder.  Många av dessa dödsfall hade kunnat undvikas om en brandvarnare varit installerad.

Brandvarnaren är en mycket billig livförsäkring som ska finnas i varje hem, och installeras den rätt och batterierna hålls fräscha så är chansen att du vaknar när det börjar brinna mycket stor. 


Var ska den monteras? 


Har du bara en brandvarnare så bör du placera den i taket utanför sovrummet så att du vaknar om det börjar brinna. Men i takt med att vi laddar fler och fler elektriska prylar i våra sovrum bör även en brandvarnare installeras i ditt sovrum för att du ska vakna om dessa prylar börjar brinna när du sover.


Om bostaden består av flera plan ska det monteras minst en brandvarnare på varje plan. Brandvarnaren ska placeras minst 50 cm utifrån väggen. 


Hur många år fungerar en brandvarnare? 


Det är svårt att säga hur länge en brandvarnare fungerar – det beror mycket på kvalitet. Men håller man den ren och byter batterier varje år så borde den hålla i 10-15 år. För att veta säkert bör man kontrollera brandvarnarens funktion med jämna mellanrum. Ett tips är att i samband med batteribytet varje år också testa funktionen genom att trycka in testknappen på brandvarnarens framsida. För att komma ihåg att byta batteri varje år kan man göra till vana att fixa detta på första advent när tiden för levande ljus kommer igång. 


Vad kostar en brandvarnare? 


En brandvarnare kostar alltifrån 50 kr och uppåt beroende på typ. En vanlig batteridriven standard-brandvarnare kostar oftast runt 100 kr. 

Idag finns det även kommunicerande brandvarnare som ”pratar med varandra”. Det innebär att om det t.ex. börjar brinna i garaget så varnar alla, även de inne i din bostad. Dessa är lite dyrare och kostar ungefär 300 kr/par.


Vem ansvarar för att brandvarnaren fungerar? 


Bor du i flerfamiljshus är det fastighetsägarens ansvar är att se till att lägenheterna har brandvarnare. Sedan är det hyresgästen/den boende som ansvarar för att den fungerar. Det är alltså den boendes ansvar att kontrollera att t.ex. batteriet i brandvarnaren fungerar.


Gratis SMS-tjänst


Om du vill ha ytterligare hjälp att komma ihåg att byta dina batterier så kan du ta hjälp av en gratis SMS-tjänst som lanserats av MSB och Aktiv Mot Brandlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster (se länk). Skriv in ditt mobilnummer (eller numret till någon du tycker om) så kommer du få ett påminnelse-SMS en gång om året.



Besöks- och postadress

Bohus Räddningstjänstförbund

Enbärsvägen 2

442 42 Kungälv


Telefon, kontorstid

kl. 07.30-16.00

0303 - 33 47 00

 

Telefon, övrig tid

Jourhavande insatsledare

0303 - 33 47 14


E-post

raddning@borf.se

Jobba hos oss
Tänk på säker eldning
Hyr flytvästar
Läs mer om tips för att öka säkerheten på din utlandsresa

Enbärsvägen 2, 442 42 Kungälv | Telefon: 0303-33  47 00 | Om webbplatsen | Om cookies | Prenumereralänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster | Tyck till | Logga inlänk till annan webbplats | Bohus Räddningstjänstförbund ©